2010. szeptember 28., kedd

Bor-cool-túra - Pályázat borról-íróknak

Valahol azt olvastam, hogy jelentősen megkönnyíti az írást, ha nyitott szemmel járunk, majd "behunyt" szemmel írunk. Van benne valami. Az is teljesen biztos, hogy ha az ember írásra adja a fejét, másképpen jár-kel a világban. Nem tudatosan, de még inkább raktároz. Képeket, arcokat, hangokat, szavakat, érintéseket, ízeket, illatokat, és még árnyalatokat is, igen, ez utóbbira különösen figyel, mert kiemelt jelentőségük van az árnyalatnyi különbségeknek is.  

Valahogy nálam is így kezdődött. Egyszer csak azt éreztem, hogy mindaz, ami velem történik, túlságosan mulandó, illékony. Eleinte csak el akartam csípni, és itt akartam tartani az élményeket. Szavakkal "fotóztam" le mindazt, ami valamiért bevackolta magát, és szűnni nem akaróan figyelmeztetett, hogy bizony élek, átélek és megélek. Nem tudtam, mi ez, csak azt, hogy valami történt. Velem. Itt, ebben a világban, amelyben élve sokszor és sokan azt mondják "ma sem történt velem semmi". Pedig mindig történik. Csak talán nem értjük, nem tudjuk feltétlenül megfogalmazni, "csak" érezzük. Ahogyan Pilinszky mondja: "Számomra az írás ott kezdődik, amikor gyermekmódra semmit, vagy szinte semmit se "értek" abból, ami lenyűgöz."

Vannak például, akik egyáltalán nem fotóznak, mondván, úgysem adja vissza egy fénykép a látottakat. Talán az írás sem. Nem is adhatja vissza ugyanúgy. Nem is ez a célja, ha egyáltalán van célja... Talán elindít másban mást, nem ugyanazt, mint akkor, bennem, és ez benne a szép. Mindenkinek lesz egy újabb története, hiszen soha nem lehet ugyanaz, mint ahogyan én láttam, ahogyan én éltem meg.

A borról - vagy éppen borral - írás pedig külön kis világ. A maga rejtett magasságaival, mélységeivel együtt is különös harmóniák megteremtője. Hiszen Marquez gondolatával élve, az írás ugyanolyan titokzatos dolog, mint a főzés. Bár a titokzatossága korántsem súlyos és nehéz titkokat jelent, hanem apró, kedves, mosolygós jó érzéseket, amelyek inkább csak azért titkok, mert időnként megfoghatatlanok, nem azért, mert drámai hallgatások állnak mögötte.

Itt van hát egy pályázat, borról már íróknak, vagy éppen leendő borról-íróknak. Hiszen mindig, mindenkivel történik valami, és gyakran a bor is szerepel a történetben. Csak talán nem figyelünk rá eléggé, és nem tudjuk, hogy ilyenkor valójában nem is mi vagyunk a főszereplők, hanem a bor, hiszen ott és abban a pillanatban előcsalogatja azokat az érzéseket és gondolatokat, amelyeket már korábban valamiért elraktároztunk. Egy biztos: nem véletlenül... 

(Figyelem! A Bor-cool túra pályázat a szeptemberi bejegyzés megjelenése óta  lejárt, azonban ha kedvet kaptál, hogy papírra vesd boros élményeidet, ne türtőztesd magad, ne várd meg, amíg kiírják a következő pályázatot, bármikor elküldheted írásodat az info@boraszportalok.hu címre!

A Bor-cool túra pályázat eredményei itt találhatók.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...